جزوات

در اين بخش 3 مقاله قرار دارد كه متن كامل آنها به ترتيب در همين صفحه قرار گرفته است.

عنوان مقاله نام تهيه كننده

نظریه‌ قرآنی در باره‌ اتحاد مدیریت و تعلیم و تربیت

استاد زاهدي

نظام سازی بر اساس قرآن؛ گمگشته‎ جوامع اسلامی

استاد زاهدي

ابتدا و انتهای نظام تعلیم وتربیت اسلامي

ناصر بروجردی

1- «نظام» در كلام حضرت امام خميني قدس سرّه الشريف

صحيفه امام    ج‏13    ص : 112

بايد همه امور بر نظام‏ و نظم باشد... بايد يك مملكتى همه چيزش نظام‏ داشته باشد.

 صحيفه امام    ج‏15    ص : 238

هان اى مسلمانان جهان، واى مستضعفان گيتى، آن نظام‏ كه براى شما، براى رشد و تكامل شما، براى سعادت دنيا و آخرت شما، براى رفع ظلم و خونخوارى و چپاولگرى از مظلومان جهان و براى تربيت و تعليم انسانى و براى آزادى و استقلال كشورهاى شما از جانب خداوند متعال بپا شده نظامهاى الهى است كه بالاترين آنها نظام‏ اسلامى است.

توجه همسران به آیات وجودی یکدیگر برای رسیدن به آرامش

راضیه صدیق

چکیده

موضوع مقاله حاضر«توجه همسران به آیات وجودی یکدیگر برای رسیدن به آرامش» می‌باشد.در این مقاله آمده است که ما برای هر آیه‌ای از آیات الهی چه در آفاق باشد یعنی در عالم حیات باشد و چه در انفس باشد یعنی در داخل وجود ما باشد چهارگونه رفتار باید داشته باشیم.

 ابتدا وا نتهای نظام تعلیم وتربیت اسلامي

ناصر بروجردی

 

چكيده

نوشته حاضر که به بحث در مورد ابتدا و انتهای نظام تعلیم و تربیت می پردازد، قصد دارد تا با نگاهی گذرا به سیر مراحل شکل گیری نظام تعلیم و تربیت اسلامی و نقطه شروع و پایان آن ، آشنایی کلی و مختصری با این نظام ایجاد کند. از آنجا که نظام تعلیم و تربیت همانند نقشه جامعی عمل می کند بدیهی است که آشنایی با این نقشه راه، محققان این عرصه  را مرحله به مرحله به پیش می برد و از سر در گمی ها رها می سازد. از این جهت پرداختن به این مقوله دارای اهمیت دوچندان است . از سوی دیگر یکی از معضلات جدی تحقیق و تالیف در این زمینه ، نابسامانی در طرح  مباحث و عدم هدفمند بودن آن است. زیرا حوزه تعلیم و تربیت آنقدر گسترده است ، که تمام شئون حیات انسانی را در بر می گیرد و افرادی که در این حوزه قلم می زنند ، به دلیل این وسعت ، علی رغم طرح مباحثی که به نظر مرتبط با بحث تعلیم و تربیت می آید اما به حاشیه می روند. لازم به ذکر است مطالب حاضر برگرفته از سلسله مباحثی است که جناب استاد زاهدی در دوره آموزشی" مدیریت و تربیت نیروی انسانی در تعلیم و تربیت قرآنی" ارائه نموده اند .

تربيت دختران و پسران بر اساس تفاوت فطرت زنان و مردان

سارا اديب زاده

 مقدمه

یکی از مباحثی که در تعلیم و تربیت در هر سرزمین و فرهنگی و در همه اعصار وجود داشته است، مسئله تفاوتهای دختران و پسران بوده است. گاه این مسئله می تواند ذهن یک مادر یا پدر را مشغول کند و گاه ذهن یک مربی را. اما آنچه بسیار حائز اهمیت می باشد، نگاه و نگرش طراحان نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور به این مسئله است.

در این موضوع افکار و نظریه های متعدد و متناقض بسیاری وجود دارد. در ادامه به بحث در مورد برخی از این افکار و طرح نظریه شفابخش اسلام خواهیم پرداخت.

چگونگی تبدیل علم حصولی به حضوری در  تعليم و تربیت

زهرا بیگدلی

 چکيده

علم حضوري شاهکار فلسفه اسلامي و مبناي بسياري از مباحث معرفت شناختي  است. فلاسفة اسلام، علم را به حصولي و حضوري تقسيم کرده اند. اين تقسيم ثمره نگاهي هستي شناختي به پديدة علم است. به تعبير اين فلاسفه، علم حضور است، حضور معلوم نزد عالم. از آنجا که در علم حصولي شک و ترديد و نقص راه مي يابد، بايد چاره­ اي انديشيد و علم حصولي را به علم حضوري که درآن خطا و نقصي راه ندارد تبديل کرد. علمي که جزیی از وجود فرد شود و شخصيت او را شکل دهد. اين تغيير به وسيله مدیریت قلب، با اصلاح، تجزیه و تحلیل و تبدیل علم حصولی به یقینیات صورت می گیرد. در اين راستا، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی و همین­طور سعي خود متربي نقش مهمي دارد. تا علم براي او دروني گردد و پس از عمل به آن به نور و بصیرت تبدیل شود.

شناخت زن از ديدگاه اسلام و تقابل آن با مكاتب غربي

فهيمه  شيرخاني

چكيده

در عصر حاضر كه با عنوان عصر ارتباطات از آن ياد مي شود، مفهوم مرزهاي ملي و فرهنگي از بين رفته است در اين ميان جهان كفر و سكولار با حاكميت انديشه پليد صهيونيسم، با سلطه رسانه اي و تبليغاتي در تلاش است تا با تبليغات گسترده، خود را مدافع حقوق بشر و حقوق زنان معرفي نمايد. در چنين شرايطي ضرورت توجه به انديشه اسلام در مورد زن و تعريف كرامت و انسانيت او در قرآن و روايات بيش از پيش روشن مي‌گردد.

بررسي نقش "عاطفه" در تعليم و تربيت قرآني

 صادق صنوبري

چكيده

براساس‌ مباني‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامي‌، عاطفه‌ غير از احساس‌ است‌. احساس‌ همان‌ چيزي‌است‌ كه‌ در روانشناسي‌هاي‌ غربي‌ مطرح‌ شده‌ و ريشه‌‌ فيزيولوژيكي‌ و بيولوژيكي‌ دارد. مثل ‌احساس‌ سردي‌ و گرمي‌ و تشنگي‌ و احساس‌ خشم‌ و ترس‌، افسردگي‌ و نشاط‌. كه‌ اولاً حيوانات‌ در داشتن‌ آن‌ با انسان‌ تا اندازه‌اي‌ مشترك‌ اند. و ثانياً با ترشحات‌ غدد درون‌ ريز و يا تزريق‌ موادي‌ خاص‌ يا تحريكات‌ عصبي‌ و برخورد يا دريافت‌ صحنه‌ هايي‌ خاص‌ و ادراكات‌ حسي‌ خاصي‌ به وجود مي‌آيد. ثالثاً بروز احساسات‌، غيرارادي‌ و يا نيمه‌ ارادي‌ است‌. مثل‌ احساس‌ شهوت‌ يا احساس‌خشم‌ ناشي‌ از برخورد فيزيكي‌ يا درد و يا احساس‌ افسردگي‌ ناشي‌ از تغييرات‌ بيولوژيكي‌ انسان‌ وحيوان‌.

بررسی مفهوم عقل از دیدگاه اسلام و پرورش آن

نفیسه تنها

مقدمه

انسان‎ها معمولا کمال و پیشرفت خود را مرهون عقل خود می‎دانند. عقل مایه تمایز انسان از سایر موجودات به‌شمار می‌رود. هرگونه سخن، اعتقاد یا رفتاری که برخلاف عقل باشد، نکوهیده می‌شود و از رفتار و گفتار عقلانی غالبا ستایش می‌شود. بی‌شک تعامل عقول بشری در طول تاریخ پی‌آمدهای بزرگی به دنبال داشته است. میراث عظیم علمی و فرهنگی بشر حاصل این نعمت خدادادی است. اما چه عقلی؟ معنا و مفهوم عقل در نزد متون اسلامی چیست؟ دینی که بیش از هر دین دیگری به ستایش عقل و ترغیب و تحریک به تعقل پرداخته است.

جايگاه حب در تعليم و تربيت قرآني

نرگس جدا، حسنيه فولادي، فائزه بنائي

 چكيده:

در طوفان امواج بلاخيز درياي حوادث که از هر سو بر سر بشريت فرود مي آيد و او را به کام گرداب هاي مخوف تباهي و بي هويتي سوق مي دهد، تنها کساني جان سالم به در مي برند که خداي مقلّب القلوب، قلب‌هايشان را در دين خود ثابت نگه دارد و آنان کساني هستند که قلب خويش را با عاطفه حبّ و بغض ها  زير سايه ولايت الهي و در قلمرو معرفت و شناخت پرورش مي دهند. اهل ايمان در بازار تجارت قلب خود را جز با خدا به معامله نمي گذارند،  حتي در تملّک خويشتن محبوس نمي کنند بلکه آن را به خداي عزيز مي‌سپارند تا آن چه محبوب اوست  در آن جاي دهند و آن چه مبغوض است، از آن بيرون کنند، آنگاه مي‌نگرند که محبوب يعني خدا چه مي خواهد و در اين هنگام خود را  نمي بينند، آنچه خود مي خواهد نمي‌خواهد، محبوب را هم نمي خواهد بلکه طلب مي کند آنچه محبوب مي خواهد و در اين راه آنچنان ارتباط برقرار کرده که با محبوب انس مي گيرد و آنگاه محبوب او را براي قرب و محبتش، لقاء و رضايتش انتخابش مي نمايد.