متن كامل مقالات برگزيده سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، توجه همسران به آیات وجودی یکدیگر برای رسیدن به آرامش

43

 

توجه همسران به آیات وجودی یکدیگر برای رسیدن به آرامش

راضیه صدیق

چکیده

موضوع مقاله حاضر«توجه همسران به آیات وجودی یکدیگر برای رسیدن به آرامش» می‌باشد.در این مقاله آمده است که ما برای هر آیه‌ای از آیات الهی چه در آفاق باشد یعنی در عالم حیات باشد و چه در انفس باشد یعنی در داخل وجود ما باشد چهارگونه رفتار باید داشته باشیم.

1- توجه یا قرائت: آن است که دقت کنیم و پیدا نماییم. یعنی ما باید در خصوصیات شخصیتی همسرانمان دقت کنیم و آیات وجودی آن‌ها و به عبارت دیگر نقاط مثبت شخصیتی آنان را پیدا نماییم.

2- تلاوت: آن است که مطالعه و بررسی کنیم. یعنی پس از پیدا کردن آیات وجودی همسرانمان باید بررسی کنیم که این خصوصیات ویژه در همسرمان دارای چه ابعادی و در چه سطحی می‎باشد.  

3- تدبر: از تدبیر است یعنی پیدا کردن راهکارها؛ در این مرحله باید راه‌کارهایی را پیدا کنیم که توسط آن‌ها بتوانیم از آیات وجود همسرمان استقبال نموده و آن را پرورش دهیم.

4- تمسک: آن است که آنچه را یافتیم برنامه ریزی و طبق آن عمل کنیم. یعنی برای پرورش خصوصیات مثبت و آیات وجودی همسرمان برنامه‌ریزی کنیم و طبق آن عمل نماییم. به عبارت دیگر می‌توان گفت که باید به آیات وجودی همسرمان تمسک نماییم تا بتوانیم به آرامش وعده داده شده در نتیجه ازدواج برسیم.

روش ما در تحقیق حاضر تدبر در آیات حضرت حق و توجه به سیر زندگی افراد موفق و به عبارت دیگر، از نوع تحقیق میدانی و تحلیلی ـ توصیفی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها:

آیه، قرائت، تلاوت، تدبر، تمسک، ازدواج، انفس

 

مقدمه

این مقاله از مباحث استاد زاهدی که تحت عنوان تربیت عاطفه و شأن زن در حیات انسانی و تفاوت تربیت پسران از دختران و نیز بحث آموزش خانواده مطرح فرموده­اند استخراج شده است. این بحث کرانه­های گسترده­ای دارد که گردآوری تمام آن­ها از مباحث استاد فرصت بسیاری می­طلبد که إنشاءاللّه در مباحث بعدی به تکمیل آن پرداخته خواهد شد.

خداوند در سوره‌ی مبارکه روم آیه‌ی 21 می‌فرماید : " وَ مِن آیاتِه اَ ن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم ازواجاً لِتَسکنوا الیها و جَعَلَ بَینَکُم مَوِدهً وَ رَحمَهً انَّ فی ذلک لَآیاتٍ لِقومٍ یَتَفَکَّرون "

یکی از آیات لطف او این است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود و در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق ) آشکار است.

در این مقاله طبق اصول قرآنی که در جای خودش ثابت شده است؛ این موضوع طرح می‌گردد که تلاش انسان قرآنی دائما باید متوجه رویت آیات الهی و تفکر درباره آن‎ها گردد. از دیدگاه قرآن تمام اجزا و ارکان هستی؛ چه در درون انسان و چه در محیط اطراف او و چه در فضاهای لایتناهی، همه و همه آیات الهی هستند. قرآن کریم نازل شده است تا چشم و گوش دل ما را به روی آیات الهی باز کند. طبق اندیشه قرآنی توجه دائم به آیات الهی ما را به سوی سعادت و حیات طیبه خواهد رساند. در عالم هیچ چیز پیدا نمی‌شود که آیه الهی نباشد، حتی همسر و فرزند و بستگان، غذایی که می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم و تمام ذرات، مولکول‌ها و اتم‎ها. قرآن کریم حتی نقش روی سرانگشتان را نیز از آیات الهی خوانده و توجه ما را به آن جلب کرده است. خداوند ما را به تفکر در خلقت حیواناتی چون شتر، مورچه‎ها و زنبورها فرا خوانده است و به طور خلاصه مي‌توان گفت آن‌چه كه مي‌بينيم و نمي‌بينيم از آيات الهي مي‌باشد. از طرفي حضرات معصومين عليهم السلام نيز آمده‌اند تا ما را وادار به تفكر و تدبر در آيات الهي نمايند. قرآن كريم تدبر در آيات الهي را داراي چهار مرحله دانسته است:

الف) رؤيت و قرائت

ب) نظر و تلاوت

ج) تحقيق و تدبر و برنامه‌ريزي

د) اجراي برنامه‌هايي كه ما را به دست‌آوردهاي توجه در آيات الهي برساند و ما را از نتايج آن بهره‌مند سازد؛ كه اين مرحله تمسك نام دارد.

تدبر

تدبر به آن معناست که صفات خوب همسر یعنی خوش اخلاقی یا گشاده دستی یا صبوری یا مدیریت یا شجاعت یا علم و دانش  یا حیا و شرم یا همکاری و همدلی یا سخن‎دانی و هم‎رازی یا اعتماد و صداقت یا بزرگواری و جوانمردی یا ایمان و تقوا یا نفوذ اجتماعی و از این قبیل را بررسی کنیم و لحظات سازنده‌ی آن را شناسایی نماییم.

تمسک

 تمسک به آن معناست که آن را بازگو کنیم و در درون خود به آن افتخار کنیم و شاکر خدا باشیم و برنامه ریزی کنیم تا این آیه از وجود همسرمان بیشتر گسترش پیدا کند و نورانیت این آیه از آیات الهی تمام زندگی ما را روشن کند و سایر تاریکی هایی که ممکن است به واسطه وسوسه‌ شیطان مطرح گردد؛ کم‎رنگ شود و ما را افسرده و ناراضی نکند .

بنابراين همواره بايد توجه به آيات الهي را با اين چهار مرحله مذكور همراه كنيم، در غير اين صورت از ثمرات اين توجه، تفكر و تدبّر بهره‌مند نخواهيم شد. رعايت مراحل مذكور يعني پس از آن‌كه توجه به آيات الهي كرديم؛ يعني مرحله قرائت و تلاوت را به اجرا درآورديم، لزوما بايد براي وصول به حقيقت آيات تدبر كنيم. يعني براي وصول به آن‌ها تدبير و برنامه‌ريزي نماييم و آن‌گاه با اجراي برنامه‌ريزي‌هايي كه با تدبر انجام داده‌ايم به مرحله تمسك برسيم؛ كه بهترين مرحله توجه به آيات الهي است و ثمربخش و سازنده مي‌باشد.

با مقدماتي كه در بالا مطرح شد اكنون وارد بحث مي‌شويم و يكي از آيات الهي را كه تا لحظه مرگ و حتي نسل‌هاي بعد از ما با آن سر و كار دارند را مورد توجه قرار مي‌دهيم و آن توجه به آيات الهي است كه در وجود خود ما هستند و در خانواده بايد مورد توجه همه اعضا قرار بگيرند. قرآن كريم تشكيل خانواده را به دانشگاهي تشبيه مي‌كند كه كتاب‌هاي درسي آن آيات وجود يكايك اعضاي خانواده مي‌باشد. حق‌تعالي در قرآن كريم ما را متوجه اين آيات نموده است و ازدواج و تشكيل خانواده را زمينه‌ساز توجه ما به آيات وجودي يكديگر معرفي فرموده است. خداوند متعال نتيجه و ثمره­یآن را ايجاد آرامش و فضاي امن و محيط آرام و صميمي براي رشد حيات انساني ما مي‌داند.

آن‌جا كه حق‌تعالي فرموده است: «و من آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها» در حقيقت جايگاه آيات خويش را در انفس ما معرفي كرده است و توجه، تدبر و تمسك به آن آيات را موجب آرامش و اعتدال و فضاي صميمي دانسته است؛ يعني اگر بعد از ازدواج و تشكيل خانواده به آياتي كه من در وجود شما به وديعه نهاده‌ام توجه نموده و آن‌ها را تلاوت كنيد، سپس در آن‌ها تدبر نموده و به آن‌ها تمسك نماييد، هرگونه مشكلات را پشت سر خواهيد نهاد و درهاي توفیقات باکمک يكديگر به سوي شما باز خواهد شد و نه تنها فشارهاي زندگي براي شما در كنار يكديگر قابل تحمل خواهد گشت. بلکه راه شما به سوی زیبایی‌ها، حقایق، ارزشها ومعارف یقینی و کمالات بازخواهد گشت.

به ديگر سخن قرآن كريم اين‌گونه به ما مي‌آموزد كه اگر هدف ازدواج را كه توجه به آيات وجودي يكديگر است، فراموش كنيد هرگز به ساحل آرامش نخواهيد رسيد و هرگونه رفاه مادي نيز شما را خوشبخت و سعادتمند نخواهد كرد. حيات طيبه انساني كه حاصل تجلي آيات وجودي ماست در خانواده پديد نخواهد آمد و در آن خانه آرامش و امنيت برقرار نخواهد شد.

بنابراين بدیهی است که ازدواج به تنهائی موجب آرامش او نخواهد شد . همانطور که مشاهده می‌کنید بسیاری هستند که پس از ازدواج نه تنها آرامش بدست نمی آورند بلکه آرامش گذشته‌ی آنها هم از دست می‌رود؛ پس چرا آیه­ی کریمه می‌فرماید آرامش پیدا می‌کنید؟ پاسخ آن است که آنان باید در آیات وجود همسر خود توجه و تلاوت و تدبر و تمسک می‌کردند تا به آرامش برسند.

نحوه‌ رفتار ما با آیات وجودی همسرانمان

قرائت و توجه به آیات وجودی همسر از ابتدایی‌ترین مراحل ارتباط صحیح بین همسران است و تلاوت آیات وجود زن و مرد اساس آرامش و مودت و رحمت در بین ایشان است؛ زیرا تلاوت به آن معناست که فطریات و ذاتیاتی را که حق‎تعالی در وجود همسر به ودیعه نهاده است از نگاه قرآن و روایات بشناسیم تا آنکه با تدبر و تمسک ضمن جست و جوی آن ودایع ، بتوانیم تجلیات آن را در رفتار همسر خود پرورش دهیم و برای تقویت آن زمینه سازی کنیم .

بنابراین دو نوع آگاهی لازم است؛ اول آنکه زن و شوهر باید فطریات و ذاتیات یکدیگر را از نگاه قرآن و روایات بداند. یعنی زن بداند ذاتیات و فطریات مردان چیست؟  و شوهر نیز بداند ودایعی را که خداوند در وجود زنان قرار داده کدام است؟ بعد از فهم این مسئله حالا به سراغ صفات و رفتارهای خوب همسر خود برود و توجه و تلاوت و تدبر و تمسک را درباره­ی آن صفات و رفتارهای خوب آغاز کند.

با توجه (قرائت)، صفات الهی همسرش را جست‎وجو کند و زمانی‌که صفاتی مثل سخاوت، مثل حمایت از خانواده و... را در همسرش پیدا کرد به تلاوت و بررسی آن صفات بپردازد؛ یعنی بررسی کند که در چه وقت هایی این صفت در رفتار همسرش ظاهر می‌شود و تا چه اندازه در او نفوذ دارد و بعد با تدبر راه‌کارهای پرورش این خصلت حسنه در وجود همسر را بیابد تا بتواند به وسیله‌ تمسک آن را به دیگر رفتارهای او سرایت بدهد و وسیله‌ رشد معنوی همسر خود را فراهم آورد و موجب شکوفایی سایر صفات حسنه در او شود.

مصادیق توجه و تلاوت آیات وجودی شوهران (پدران خانواده)

دقت و مطالعه در صفات خوب همسر و قدردانی و شکر آن موجب آرامش و مودت و رحمت می‌شود . مثلا یکی از آیاتی که در رفتار شوهرش بارز می­باشد ممکن است شجاعت باشد، ممکن است عاقل و خردمند باشد، ممکن است خانواده دوست باشد، ممکن است مدیر و مدبر باشد،  ممکن است کار آمد و زرنگ باشد (به اصطلاح دست و پادار باشد)، ممکن است درکار و تجارت  موفق باشد،  ممکن است با بستگان و آشنایان همراه و هم‎دل و دلسوز باشد و یا اهل تعاون و همکاری باشد یا چاره ساز و حلال مشکلات باشد، ممکن است باهوش باشد، ممکن است مؤدب و سخن‌دان باشد، ممکن است با خانواده همکار باشد و در کارهای خانه همسر خود را یاری کند  و یا فروتن و کم‌حرف باشد یا صبور و پراستقامت باشد یا رازدار و قابل اعتماد باشد،ممکن است بسیار اجتماعی و دارای نفوذ باشد، ممکن است بسیار غیرتمند باشد... خلاصه آن‌که خداوند متعال در وجود هر یک از شوهران یک یا چند آیه از آیات خویش را به ودیعه نهاده است. توجه به این آیات موجب خواهد شد که خانم از داشتن چنین شوهری خوشحال باشد و در نتیجه اگر معایب دیگری دارد در پیش چشم او کم رنگ شود . بطور مثال اگر شوهری سالم و با نشاط است  و می­تواند نسل سالم و با نشاطی تحویل جامعه دهد .باید آن چنان به آن توجه کند و آن را مورد تلاوت و تدبر و تمسک قرار دهد تا مثلا مشکلات­تنگ دستی و فشار اقتصادی شوهر کم رنگ شود چه بسا تلاوت و بازگو کردن این صفت برای خود و برای آن شوهر و برای فرزندان و برای سایر محارم  بسیار نزدیک موجب شود که آنان نیز خوشحال شوند شوهر نیز تشویق شود و انرژی جدید از این راه بدست آورد تا منجر به تلاش بیشتر و ابتکار در شغل او بشود و در نتیجه مشکلات اقتصادی و تنگدستی برطرف گردد و درهای نعمت به روی آن‌خانواده باز شود و مشکلات اقتصادی و تنگدستی برطرف شود. حتی اگر چنین نشد،باز هم تلاوت و تدبر و تمسک به این آیه از وجود شوهر موجب خواهد شد که همان لقمه نان و امکاناتی که به زحمت فراهم آمده است را با شادی و نشاط استفاده کنند و از این راه هم‎دلی و محبت و هماهنگی و انرژی مثبت در خانواده و در میان بستگان پدید ‌آید.

تلاوت آيات وجودي همسران

همان‌گونه كه درباره آيات وجودي شوهران نمونه‌هايي ذكر شد، حق‌تعالي در وجود همسران نيز آيات بسياري به وديعه نهاده است كه شوهران بايد به آن‌ها توجه نمایند و موجبات توسعه و تجلي آن آيات را در زندگي فراهم آورد. به عنوان نمونه ذخائر كلامي بسیاری در وجود خانم‌ها است كه عوام از آن به پرحرفي تعبير مي‌كنند. اين وديعه الهي در زن موجب مي‌شود كه با كلام‌درماني و هم‌صحبتي از يك‌طرف بتواند همسر و يا فرزندان و بستگان را با غم‌خواري خويش به تعادل رواني برساند و از جانب ديگر خود نيز تخليه رواني شود و از فشارهاي دروني خود بكاهد و يا رفتارهاي خوب تربيتي ديگران را با طول و تفصيل بشنود و ياد بگيرد و یا متقابلا با طول و تفصيل رفتارهاي تربيتي خود را به ديگران منتقل نمايد و يا ساعت‌ها به حرف‌هاي فرزندان خويش گوش فرادهد و مشكلات آنان را كه گاهي بسيار كوچك و سطحي مي‌باشد ولی تبدیل به مسأله­ی بزرگی شده به راحتی برطرف نمايد.ولی اگر زن در خانواده چنين رفتارهايي نداشته باشد،یا در وجود زن چنین ذخائر کلامی وجود نداشته باشد،هريك از نمونه‌هاي مذكور براي اعضاي خانواده تبديل به عقده‌هاي بزرگ خواهد شد. البته اگر اين ذخائر كلامي با روش‌هاي غلط به كار گرفته شود، مثل تجسس در زندگي ديگران، موجبات غيبت و تهمت را فراهم خواهد نمود يا موجبات فساد و افشای رازهاي خطرناك اخلاقي خواهد شد كه در اين زمينه‌ها مادران وظيفه دارند دخترانشان را و شوهران وظيفه دارند همسرانشان را با ظرائف رفتاري خاص و تشويقات به موقع به سمت جهت سازنده هدايت نمايند. به هر حال صفت سخنوري گنجي است كه خداوند به صورت طبیعی و فطری فقط در اختيار زنان قرار داده است تا بتوانند خود و خانواده و بالاخص فرزندان خود را با تمرين‌هاي بسيار  و كلام‌درماني‌هاي زياد به سوي كلمات زيبا و منطق زيبا و گفتار زيبا هدايت نمايند. زنان مي‌توانند به اين آيه شريفه: «قل لعبادي يقولوا التي هي أحسن» عمل كنند و بدين وسيله واسطه­ی فيض حق در ميان بندگان خدا براي تجلي قول أحسن شوند تا فرزندان ياد بگيرند كه چگونه با قول احسن، مشكلات خود را با كمترين هزينه حل كنند و در جامعه نيز فرهنگ قول احسن را با كلام‌درماني‌هاي خود متجلي سازند.بنابراین وظیفه­ی شوهران است که این آیه از وجود همسر خود را قرائت و تلاوت و تدبر و تمسک نماید و در پرورش هدایت کلام درمانی همسرش بکوشد و ضمن آنکه همسر و اعضای خانواده به قول احسن دست یابند،تمامی فامیل و افراد جامعه به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر این آیه وجودی در رفتار این مادر قرار گیرند.

وقتی وديعه كلام‌درماني و  قول احسن در خانم خانه تجلي يابد و در ميان اعضاي خانواده به ظهور رسد؛ در اين صورت ساير ضعف‌ها و نقطه‌ضعف‌ها قابل تحمل مي‌گردد؛ زيرا خوش‌سخني و زيباگويي حتي در مجادلات و اعتراضات مؤثر مي‌افتد و فضاي بين اعضاي خانواده را تلطيف مي‌نمايد و نتايج انساني و سازنده‌اي را به همراه خواهد داشت. اما اگر خوش‌سخني و قول احسن وجود نداشته باشد و هم‌صحبتي و كلام‌درماني در ميان نباشد، ممكن است كوچك‌ترين اختلاف‌نظر بين شوهر و همسر و يا فرزندان تبديل به شعله‌اي بزرگ، و سوزاننده‌ي تفاهم‌ها و نابود كننده خانواده‌ها شود.

نمونه ديگر از آيات وجودي همسر، زيباشناسي اوست؛ زيباشناسي در لباس، زيباشناسي در پذيرايي، زيباشناسي در چيدن وسايل منزل، زيباشناسي در طرز رفتار و گفتار، زيباشناسي در ظاهر و در انتخاب طرح و رنگ اثاث منزل و از اين قبيل... اين وديعه الهي در وجود زن موجب مي‌شود كه اعضاي خانواده داراي نشاط و شادابي گردند و رونق دادن به جاذبه‌هاي زيباشناسي موجبات گرمي و عاطفه بين اعضاي خانواده را فراهم مي‌آورد. البته ممكن است اين وديعه الهي بر اثر انحراف و عدم تربيت صحيح تبديل به مصرف‌گرايي و مدپرستي شود كه بايد توسط مربيان جامعه هدايت و اصلاح گردد. ولي اصل زيباشناسي، وديعه‌اي الهي است كه اگر با تشويق به موقع و هدايت شوهرهدایت و پرورش شود، اين آيه در وجود همسر به ساير امور خانواده گسترش پيدا خواهد كرد و اگر در رفتار همسر نقطه­ی ضعفي وجود داشته باشد با پررنگ شدن اين وديعه الهي به تدريج اصلاح خواهد گرديد.

از اين‌ گنجینه­ها در آيات وجودي خانم­ها بسيار هست،که متأسفانه در اثر عدم معرفت و یا تربیت گاهی به رفتارهای منفی تبدیل می­شودكه بايد مراقب بود با تعابير منفي از آن‌ها ياد نشود و با تشويق و هدايت صحيح به توسعه و تجلي اين آيات الهي در خانمها همت گماشت؛ كه اگر چنين شود، هر مقدار كه بر زمان تشكيل خانواده افزوده شود وبه هر میزان که زن و شوهر كهنسال گردند، زيبايي، جاذبه‌ها و استحكام خانواده نيز افزون گردد.

ودیعه­ی رازگویی و رازداری در خانمها از همین آیات است.ودیعه­ی پنهان­کاری از همین آیات است.ودیعه­ی ظرافت جسمی و رفتاری از همین آیات است.ودیعه­ی دلسوزی و شفقت از همین آیات است.ودیعه­ی هماهنگی و همکاری از همین آیات است.ودیعه­ی پناه­جوئی و سرپرست­پذیری از همین آیات است.ودیعه­ی جزیی­نگری از همین آیات است.ودیعه­ی احساس از همین آیات است که باید کتابهایی به تفصیل درباره­ی آن­ها نگاشت.

آسیب‌شناسی عدم توجه به آیات وجودی همسر

 چه بسیارند از خانم­هایی که آیات بسیاری در وجود همسرشان فراهم است ولی غفلت از آن آیات الهی موجب می شود که نه تنها آن آیات را تلاوت نکنند ،بلکه به عنوان نقطه‌ی منفی به آن نگاه کنند و راه شیطان را که غفلت از آیات الهی و ناسپاسی از نعمات است را بپیمایند . مثلا توانایی جسمانی شوهر خود را که نعمت بزرگی برای خانواده است و دشمنان را از تعرض به خانواده فراری می دهد اگر نبینند کم کم شیطان این آیه ی الهی  را سیاه‌نمایی می‌کند و جسته‌ی توان‎مند همسر خود را غولی می‌بیند که برای روز جنگ و جدال در برابر آن ناتوان است یا اگر شوهر او با خانواده در کار خانه همکاری می‌نماید و در زندگی داخلی با او همکار است را ناسپاسی کند نه تنها این آیه از آیات الهی را زیبا نمی بیند بلکه او را به عنوان همسری ذلیل و زن صفت تحقیر می کنیم و یا اگر دست و دلباز و سخاوتمند بود او را همچون گاو شیرده می‌شناسد که باید فقط او را دوشید و دائما از او طلبکار بود تمامی آیات الهی چنین است اگر خانمی این آیات الهی را توجه و تلاوت نکند یا اگر نشناسد و تدبر و تمسک نکند، از توجه و برنامه‎ریزی و توسعه‌ی آن آیات الهی بر سایرامور زندگی موجب غفلت او خواهد شد و شیطان با سیاه نمایی‌های خود و شعله ور کردن آتش هوس‌ها و چشم و هم‎چشمی‌ها و رقابت‌ها زندگی را بر او تیره و تار خواهد کرد و هرگز روی آرامش را نخواهد دید و مزه‌ی آرامش را نخواهد چشید؛ لذا چنین زنی اگر­چه مثلاً همسرش مدیر و مدبر است اما بر شوهر دیگری که مثلا توانایی جسمانی دارد حسرت می‌خورد ولی آیه‌ی وجود همسر خود را نمی‌بیند و یا اگر شوهرش متقی و متدین است این آیه از وجود شوهرش را تلاوت نمی­کند وبر خانمی که خوش‎رو و خوش‎زبان است حسرت می‌خورد  و یا اگر شوهرش دست و دلباز است این آیه­ی وجودی او را تلاوت نمی‌کند و حال­ آنکه متقابلاً چه بسيارند از شوهراني كه آيات بسياري در وجود خانم­هایشان فراهم است ولي غفلت از آن آيات الهي موجب مي‌شود كه نه تنها آن آيات را تلاوت نكنند، بلكه به عنوان نقطه منفي به آن نگاه كنند و راه شيطان را كه غفلت از آيات الهي و ناسپاسي از نعمت‌هاي الهي است، بپيمايند. مثلا توجه و توانايي خانم خود را در حفظ نظافت و بهداشت و سليقه و زيبايي در منزل؛ در لباس شوهر و فرزندان، در چينش وسايل منزل كه نعمت بزرگي است و موجب نشاط و جمال و تازگي و سلامت رواني در خانواده مي‌شود و خانواده را از حسرت و توجه به زندگي ديگران بازمي‌دارد، دست­كم گرفته و آن را به عروسك‌بازي، سطحي‌نگري و كوته‌نگري همسر خود تعبير كند.و یا آنکه خانم او در حفظ اموال و مراقبت از اقتصاد خانواده کوشا است ولی شوهر او این آیه از آیات وجودی خانمش را تلاوت نمی­کند و دست­کم می­گیرد.و یا آنکه خانم او در حفظ آبروی خانواده و رازداری توانمند است ولی شوهر او این آیه از وجود خانمش را تلاوت نمی‌کند و تقدیر و تشکر نمی­کند و در توسعه این صفت حسنه تلاش نمی­کند و آبروی خانواده را نزد همه به حراج می­گذارد و عزت خانواده را متلاشی می­کند و از این قبیل...

نتایج و یافته‌های تحقیق

به این ترتیب انسان‌های بی‌ایمان آیات وجود همسر خود را نمی‌بینند و تنها از داشته‌های دیگران حسرت می‌خورند اما کار به اینجا تمام نمی‌شود و به جایی می‌رسد که با ناسپاسی و نارضایتی­ها همان آیات را نیز نابود می‌سازند و بهره‌هایی که آن­ها می‌توانند از این آیه و نعمت الهی ببرند و در خانواده‌ی خود نور روشنی و نشاط وارد نمایند،این فرصتها را از دست می‌دهند و همسر خود را به وجودی منفی و همچون دشمنی که در کنارشان است مبدل می‌سازند. اما همسران با ایمان، با تدبر و تمسک یعنی فکر و اندیشه و برنامه ریزی سعی می‌کنند لحظاتی که آیه وجودی همسرشان متجلی می ‌شود را به سایراوقات زندگی سرایت دهند، تا تمام زندگی آنان به‌وسیله‌ی آن آیه‌ی الهی روشن شود؛ به عنوان مثال آن که همسری کوتاه و ضعیف دارد ولی همراه و مهربان است، سعی می‌کند آیه همراهی و مهربانی او را به تمام زندگی سرایت دهد آن‌چنان که از کوتاهی و ضعیفی شوهرش چیزی جز زیبایی نمی‌بیند و آن‌که شوهرش غیرت‎مند و خانواده‌دوست است سعی می‌کند از سایه‌ی غیرت و خانواده‌دوستی او برای خانواده سایبانی بسازد که همه در زیر آن آرامش داشته باشند و بدین وسیله شوهرش از داشتن چنین آیه‎ای در وجود خود افتخار کند و خانواده دوستی را توسعه دهد و تمام تلاش خود را در این راه به کار گیرد.

انشاءالله با کمک خدا بتوانیم مایه‌ آرامش همسر و خانواده‌ی خود باشیم.

 

منابع

- قرآن کریم

- مباحث استاد زاهدي

 

نكات مهم مقاله

تلاوت به آن معناست که فطریات و ذاتیاتی را که حق‎تعالی در وجود همسر به ودیعه نهاده است از نگاه قرآن و روایات بشناسیم

 انسان‌های بی‌ایمان آیات وجود همسر خود را نمی‌بینند و تنها از داشته‌های دیگران حسرت می‌خورند

0 نظر