صابره: رونمايي كتاب جديد در همايش ششم: نظام‌سازي گمگشته جهان اسلام

57
صابره: رونمايي كتاب جديد در همايش ششم: نظام‌سازي گمگشته جهان اسلام

معرفي كتابِ

 نظام سازي گمگشته جهان اسلام

 نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، كتاب‌هاي جديد موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره در ششمين همايش «به سوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي» رونمايي شد. اين همايش در روز پنجشنبه 20 مهر 91 در كانون تربيتي شهيد مفتح با سخنراني حاج مهدي طائب و دكتر ميرباقري و استاد زاهدي برگزار گرديد. در اين همايش سه كتاب جديد موسسه صابره با عناوين «قلب روحانی و نقش آن در مدیریت و تعلیم و تربیت»، « نظام سازي گمگشته جهان اسلام؛ نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» و «عقل، ناشناخته‌ترین گنجینه انسان» نوشته استاد زاهدی معرفي گرديد.

معرفي كتابِ

 نظام سازي گمگشته جهان اسلام

 نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی

به گزارش پايگاه اطلاع رساني صابره، كتاب‌هاي جديد موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره در ششمين همايش «به سوي راهبردهاي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي» رونمايي شد. اين همايش در روز پنجشنبه 20 مهر 91 در كانون تربيتي شهيد مفتح با سخنراني حاج مهدي طائب و دكتر ميرباقري و استاد زاهدي برگزار گرديد. در اين همايش سه كتاب جديد موسسه صابره با عناوين «قلب روحانی و نقش آن در مدیریت و تعلیم و تربیت»، « نظام سازي گمگشته جهان اسلام؛ نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» و «عقل، ناشناخته‌ترین گنجینه انسان» نوشته استاد زاهدی معرفي گرديد.

جهت آشنايي مخاطبان محترم، به خلاصه اي از معرفي كتاب « نظام سازي گمگشته جهان اسلام؛ نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی» كه برگرفته از جلسات تدريس‌ شده دوره «تربيت استاد در مديريت و تعليم و تربيت قرآني» مي‌باشد، اشاره مي‌شود:

مأموریت‌های کتاب - اصلي‌ترين مأموريت دانش نظام‌سازی و نظام‌شناسی در اسلام، كشف و طراحي نقشه راه در جهت تحقق نظام مديريت و تعليم و تربيت قراني است. - براي اجرايي كردن مباحث اسلامي، بايد كارشناسان خبره نظام‌شناسي تربيت شوند. - در این كتاب، مدلی برای پرورش استعدادهای عالی انسان همچون قلب، عقل ملکوتی، عاطفه و اراده‌ ارائه می‌شود. - از طریق آشنایی با نظام و نظام‌سازی، سیستم‌های وارداتی غرب ( نظير تعليم و تربيت، سینما، هنر، رسانه و...) را می‌‌توان اسلامی نمود. - با شناخت نظام مدیریت و تعلیم و تربیت، معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها خواهند فهمید که کار آنها در جهت محافظت و توسعه نظام تعلیم و تربیت غرب می‌باشد. - از طریق نظام‌شناسی، عامل شکل‌گیری نظام تعلیم و تربیت فعلی ما بر اساس اندیشه‌های جهان کفر و سکولار روشن می‌گردد. - نظام‌شناسي مي‌تواند زمينه‌ساز درك صحيح از مباني و پيش‌فرض‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن ها، تعليم و تربيت‌ها، مديريت‌ها، اقتصاد، سياست و... گردد؛ اگر چه عنوان نظام نداشته باشند و نيز اگر چه عنوان اسلامي يا غير اسلامي نداشته باشند. معرفی کتاب در عرصه‌ سیاست و حکومت‌داری چرا امام خمینی(ره) توانست انقلاب اسلامی را هدایت کند و حکومت جمهوری اسلامی را استقرار بخشد؟ چرا امروز کشورهایی چون مصر با وجود تظاهرات میلیونی مردم و براندازی رژيم حسنی مبارک، نمی‌توانند حکومت اسلامی برقرار کنند؟ در عرصه‌ تعلیم و تربیت چرا با وجود اقیانوس عظیم معارف الهی و تلاش‌های بسیاری که به دست فضلا، اساتید اخلاق، مدیران و مربیان مدارس، پدران و مادران و برنامه‌های موجود در رسانه‌ ملّی، در راستای تربیت فرزندان و متخلّق شدن آن‌ها به صفات والای انسانی صورت می‌گیرد، امّا در نهایت فرزندانی تربیت می‌شوند که شخصیّت آن‌ها حکایت از بی‌ثمری تلاش‌های موجود می‌کند؟ چرا ما قادر نیستیم مبانی نظری اسلام را به تولید انبوه برسانیم؟ مشکل اصلی فرهنگ شیعه در جهانی‌سازی اندیشه‌های ناب اسلام چیست؟ چرا اکثر فرزندان ما شیفته‌ فرهنگ غرب شده و هر آینه در آرزوی همرنگ نمودن خود با مدل‌ها و الگوهای غربی هستند و رویای شیرین زندگی در آمریکا و اروپا را در سر می‌پرورانند؟ علّت اصلی ناموفق بودن ما در تربیت اسلامی فرزندانمان و دلیل اصلی موفقیت غرب در همسو ساختن آن‌ها با جهان کفر و سکولار چیست؟ چه عاملی باعث شده است که نظام تعلیم و تربیت فعلی ما بر اساس اندیشه‌های جهان کفر و سکولار شکل بگیرد؟ تربیت دینی چگونه محقق می‌شود؟ آموزش دینی با تربیت دینی چه تفاوتی دارد؟ چرا استعدادهای عالی انسانی از جمله عقل ملکوتی، قلب، اراده و عاطفه در نظام آموزش فعلی پرورش نمی‌یابد؟ چرا در آموزش و پرورش ما کتاب‌های دختران و پسران یکی است؟ چرا در نظام تربیتی فعلی به اصل سعی متربی توجهی نمی‌شود؟ اثرات پذیرش مفاهیم و مکاتب غربی چیست؟ اگر مدیري در جامعه‌ اسلامی کلمه‌ دموکراسی را بدون آشنایی با پيش‌فرض‌ها، تبعات و پیامدهای آن در ادبیات و گفتمان سیاسی و مدیریتی و اجتماعی خود و جامعه وارد کند چه اتفاقی می‌افتد؟ شناخت صحیح نظام و توجه به خواص و کارکردهای آن از منظر قرآن و روایات، عامل اصلی بروز مشکلات ذکر شده در عرصه‌های مختلف بوده و پاسخ سوالات مطرح شده و بسیاری از سوالات دیگر را تبیین می‌نماید. کتاب "نظام سازی گمگشته جهان اسلام"، الهام‌بخش مسئولین، برنامه‌ریزان و روش‌نویسان در ارائه راهبردها و راهکارهای قرآنی و زمینه‌ساز انفجار ایده در قلب‌های مشتاقان ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برای طراحی نظام می‌باشد. این کتاب داد مظلومیت و مهجوریت قرآن را سر داده و نشان می‌دهد چگونه دعوت قرآن به نظام‌مندی و نظام‌سازی از جانب مسلمانان نادیده گرفته شده است و نشان می‌دهد چگونه این بی‌توجهی، اندیشه‌های ناب قرآن و عترت را در حد تلاوت و قرائت نگاه داشته و مانع از ورود آن‌ها به ساحت برنامه‌ریزی و اجرا شده است. نظام، یک نرم‌افزار یا یک اندیشه است که شناخت نقش تأثیرگذار آن در عرصه‌های مختلف بالاخص در عرصه‌ مدیریت و تعلیم و تربیت به ‌عنوان حلقه‌ واسطی که تضمین کننده‌ تحقق اندیشه‌های نظری هر مکتبی در شرایط انبوه می‌باشد ضروری است. این کتاب با معرفی شاخصهای نظام از دیدگاه قرآن و روایات زمینه را برای طراحی نظام یا نرم‌افزار در عرصه‌های مختلف فراهم می‌نماید. موسسه‌ فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله علیها بر اساس همین شاخصه‌ها نظام طبقه‌بندی محتوا را برای ارائه‌ محتوای مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی ارائه نموده است که طبق این طبقه‌بندی توانایی شناخت صحیح نظام فعلی، نقد همه جانبه‌ آن و نقد صحیح کتاب‌های تعلیم و تربیت موجود در کتابخانه‌ها و نمایشگاه‌های کتاب امکان‌پذیر می‌گردد. اين کتاب حاصل 15 جلسه‌ درسی از سلسله مباحث استاد زاهدی است که در 5 فصل تدوین شده است. در فصل اوّل به ضرورت نظام ‌شناسی و نظام‌سازی پرداخته شده است. در فصل دوم مفهوم نرم‌افزاری نظام، شاخص‌های آن و مفهوم حفظ نظام طرح شده است. در فصل سوم در پی اثبات نظام‌مندی و نظام‌بینی اسلام به تمام شئون عالم بالاخص مدیریت و تعلیم و تربیت به تبیین جایگاه نظام در منابع اسلامی پرداخته و از این باب در پی پاسخ به شبهات مطرح شده از جانب اندیشمندان و صاحب‌نظران در عرصه‌ تعلیم و تربیت برآمده است. در فصل چهارم نظام طبقه‌بندی محتوا در مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی معرفی گرديده است. البته ذکر این نکته ضروری است که طراحی این طبقه‌بندی منطقی و عقلانی از دستاوردهای موسسه فرهنگي قرآن و عترت صابره سلام الله علیها می‌باشد که خود نقشه‌ جامعی در آموزش محتوای مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی و معرف تمام اجزاء و ارکان آن می‌باشد. از آنجایی که این کتاب مقدمه‌ طراحی نظام در عرصه‌ مدیریت و تعلیم و تربیت اسلامی می‌باشد در فصل آخر به واکاوی برخی از مشکلات ناشی از نفوذ نظام تربیتی غرب در آموزش و پرورش پرداخته و از این رهگذر در صدد برجسته نمودن نقش نظام‌سازی و نظام‌شناسی در این عرصه برآمده‌ایم. در بخش تحقیقات نیز با هدف اثبات نظام‌مندی تعلیم و تربیت اسلامی به تدبر در آیات و روایات اهل‌البیت علیهم‌السلام پرداخته و نقش نظام در اسلام را تبیین نموده‌ایم.

0 نظر