درسهايي از زيارت عاشورا -شماره هفتم

17
درسهايي از زيارت عاشورا -شماره هفتم

حادثه كربلا تجلي گاه كامل قرآن

حادثه كربلا تجلي گاه كامل قرآن

در زيارت عاشورا داريم كه « لقد عظمت الرزيّة و جلّت و عظمت المصيبة بك علينا و علي جميع اهل الاسلام » ؛ رسول خدا(صلي الله عليه و آله) هم جزو اهل اسلام بوده است ؛ آن وقت در اين فراز از زيارت عاشورا مي خوانيم كه اين مصيبت بر رسول خدا (ص) سنگين بوده است ، حضرت ابراهيم هم طبق آيات قرآن كريم ، اهل اسلام بوده است ، و اين مصيبت بر ايشان هم سنگين است . در زيارت عاشورا اسرار بسياري نهفته است ، اما چشم و گوش ها بسته است . بايد چشم و گوش شيعه را باز كرد اين گنج را كه در دستشان است همينطوري مي خوانند و بدون تدبّر از آن رد مي شوند. در ادامه اين فراز از زيارت عاشورا آمده است كه « ... و جلت و عظمت مصيبتك في السموات علي جميع اهل السموات » ؛ حضرت جبرئيل هم جزو اهل السموات بود ، يعني اين حادثه بر جبرئيل هم سنگين است ، در حالي كه وقتي قرآن نازل شد ، بر جبرئيل سنگيني نكرد ، اما عاشورا دارد بر جبرئيل سنگيني مي كند ، چرا ؟! براي اينكه تمامي آيات قرآن در عا شورا يك دفعه در بالا ترين مرتبه خود تجلّي خارجي پيدا كرد . (1) چه بسيار آياتي در قرآن كريم در مورد « صبر» آمده است ؛ اما نهايت صبر، پايان صبر، آخرصبر و بلندترين مرحله صبر ، در كربلا يك دفعه متجلّي شد ؛ و چه بسيار آيات در مورد « شجاعت » در قرآن آمده است ؛ اما آسمان هفتم شجاعت و عرش شجاعت در كربلا يك دفعه متجلّي شد ، ديگر بالاتر از اين شجاعت ، نمي توان حتي تصور كرد . در عاشقي نيز به همين صورت ، عشق در آسمان اول ، عشق در آسمان دوم تا آسمان هفتم عشق ، عرش عشق و سمواتُ السبع عشق ، در عاشورا متجلّي شده است . اما در مورد «صبر» كه بارها در قرآن ذكر شده است ؛ در عاشورا چگونه تجلي يافت ؟ ؛ تجلي بالا ترين مرحله صبر در كربلا، در موقع اهداء حضرت علي اكبر (عليه السلام) به پيشگاه حقتعالي براي دفاع از دين حق توسط حضرت ابا عبد الله الحسين(عليه السلام) رخ داده است .(2) آيا مي دانيد كه حضرت علي اكبر (عليه السلام) چه كسي است ؟ علي اكبر (عليه السلام) كسي است كه در زيارت عاشورا از او نام برده شده است ، آنجايي كه مي گوييم : « السلام علي الحسين و علي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين » ؛ منظور از «علي بن الحسين» حضرت علي اكبر (عليه السلام) است(3) . فرزندان حضرت ابا عبدالله (عليه السلام) همه نام «علي» داشتند كه مهمترين آنها امام زين العابدين (عليه السلام) است . يعني حضرت علي اكبر (ع) آنقدر عظمت دارد كه در جايي كه حضرت زين العابدين ، سيدالساجدين ، محور ملك و ملكوت آنجا حضور دارند ، در زيارت عاشورا به حضرت علي اكبر (عليه السلام) سلام مي كنند و اسمي از زين العابدين نمي آيد و فقط زيارت عاشورا مي فرمايد : « و علي اولاد الحسين » ، حضرت علي اكبر « اشبه الناس خَلقاً و خُلقاً » به رسول خدا بوده است. در حادثه كربلا ، تمامي كمالات انساني كه وحي از آنها خبر مي دهد ، تجسم يافته است . جبرئيل با آن همه هيبت در موقع نزول حقايق قرآن با كوچك شدن و نازل شدنش مي تواند نازل بشود ؛ ولي با بزرگ شدن آن ، وسير صعودي حقايق آن در آسمانها ، ديگر توان و ياراي همراهي با آن را ندارد و كسر مي آورد. قرآن وجود حسين همينطور در حال صعود به بالاتراز آسمان هفتم است و حضرت سيد الشهداء در حال رسيدن به مقام « ارجعي الي ربك راضية مرضية » است ؛ امام حسين در حال رسيدن به «حول العرش محدقين» است ؛ در اين حال است كه جبرئيل مي گويد : اگر ذره اي نزديكتر شوم مي سوزم و خاكستر مي شوم و ظرفيت من از اين حد بالاتر نيست . ------------------------------------------------------------------------------------------------------- 1 – شهيد مطهري – كتاب «حماسه حسيني» - جلد اول – صفحه 290 : « همه اصول و جنبه هاي اسلامي عملا در اين حادثه ، تجسم پيدا كرده است ، اسلام است در جريان و در عمل و در مرحله تحقق .» 2– در مجلس نهم از كتاب « مجالس المواعظ و البكاء في ايام عاشورا » ، به نقل از مرحوم شيخ جعفر شوشتري ، آيه 155 از سوره بقره ( و لنبلونكم بشيئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس والثمرات ) ذكر شده و اشاره شده است كه در اين آيه ، ترتيب بلا ها و مصائب ذكر شده بصورت سير صعودي در عظمت آنها مي باشد ( خوف و جوع و نقص در اموال و نقص در انفس و نقص در ثمرات ) يعني نقص در ثمرات بالاترين مرتبه مصائب است ؛ كه شيخ جعفر شوشتري تأكيد مي فرمايند كه منظور از « نقص ثمرات » ، ثمرات قلوب ، يعني مصيبت اولاد مي باشد . 3 – در كتاب « شفاء الصدور في شرح زيارت عاشورا » ، تأليف حاج ميرزا ابو الفضل طهراني ، در صفحه 525 ، ذيل شرح فراز « و علي علي بن الحسين » ، آمده است : « ... مراد در اين فقره علي اكبر شهيد در كربلا ست ؛ چه اين زيارت را اختصاصي تمام به قتلاي طف و شهداي ركاب سعادت نصاب است و احتمال اراده سيدالساجدين به غايت بعيد است. نقل مطالب به شرط ذكر منبع، بلامانع است.          پايگاه اطلاع رساني موسسه فرهنگي صابره (س):WWW.Sabereh.ir

0 نظر