سلسله همایش های به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی، شرایط و چارچوب مقالات

34

 

 

تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، متفکران، مسوولین و برنامه ‎ریزان را به تلاش در جهت اصلاح نظام تعلیم و تربیت واداشته است. علی‎رغم آن‎که این‎گونه فراخوان مقالات و برگزاری همایش‎ها بسیارتکرار شده ولی متاسفانه به نتایج مطلوب نرسیده است؛ گواه این مدعا وضعیت فعلی مدارس و دانشگاه‎هاست. دلیل این ناکامی در عرصه تعلیم و تربیت سه نقطه ضعف اساسی است که در ذیل به آن اشاره شده است:

1ـ ضعف در کشف مسائل و ابهامات و احیانا انحرافاتی که در جهت وصول به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی وجود دارد. به عنوان نمونه در طرح‎ها و برنامه‎ های اصلاحی مثل «طرح تغییر بنیادین نظام آموزش و پرورش» در سال1360 و یا طرح «سند تحول راهبردی» در سال جاری که تحت عنوان سند ملی آموزش و پرورش مطرح شده است؛ علی‎رغم تلاش‎های ارزنده و سازنده، مسائل و ابهامات و احیانا انحرافات عمیقی که دامنگیر نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدرسه می‎باشد، کشف نشده است و همین غفلت یا عدم آگاهی موجب عدم ارائه‎ ی راه حل‎های راهبردی در نظام تعلیم و تربیت گشته است. بنابراین لازم است افرادی که قصد دارند در موضوعات پیشنهادی مقاله بنویسند ابتدا نقاط ضعف موجود در نظام فعلی آموزش و پرورش را به ‎صورتی کارشناسانه و دقیق کشف و ارائه نمایند؛ به‎ گونه‎ ای که مسائل و ابهامات موجود در طراحی نظام تعلیم و تربیت و برنامه ‎ریزی‎ها را بتوان اصلاح نمود.

2ـ ضعف در تشریح مسائل و ابهامات و احیانا انحرافات از اسلام؛ بسیار مشاهده شده است که بسیاری از کارشناسان، نقاط آسیب‎پذیر یا آسیب‎زای موجود در تعلیم و تربیت و مدیریت فعلی اعم از دانشگاه و مدرسه را می‎شناسند ولی نتوانسته ‎اند آن نقاط ضعف را به‎ گونه‎ ای تشریح کنند که کشف و یا انتخاب راه حل برای برون رفت از آن‎ها آسان گردد. بنابراین یکی دیگر از شرایط و نقاط قوت مقالاتی که در همایش ارائه خواهد شد شرح کارشناسانه و تجزیه و تحلیل عمیق مسائل و ابهامات و احیانا انحرافاتی است که در وضعیت موجود تعلیم و تربیت در دانشگاه و مدرسه مشاهده می‎شود؛ به‎ گونه ‎ای که سایر کارشناسان کاملا با زوایا و ابعاد مسأله آشنا شوند و به دنبال آن به راحتی راه حل آن مسئله را شناسایی و استخراج نمایند.

3ـ عدم تدوین کارشناسانه ‎ی راه‎کارها و راهبردهای عبور از مسائل و ابهامات و انحرافات؛ به‎ گونه ‎ای که قابل استفاده در طراحی نظام و یا در برنامه‎ ریزی‎های مربوط در آموزش و پرورش و یا در دانشگاه باشد. بنابراین لازم است راهبردها و راه‎کارهایی که در مقالات ارائه می‎شود کارشناسانه باشد‎؛ منظور از راه‎کارها و راهبردهای کارشناسانه این است که به ارائه ‎ی یک یا چند آیه یا روایت و شرح و بسط تفسیری آن‎ها بسنده نشود بلکه نگارنده‎ی هر مقاله، خود را در شرایط طراحی نظام و برنامه ‎ریزی برای تعلیم و تربیت و مدیریت؛ چه در سطح آموزش و پرورش و چه در سطح دانشگاه و سطوح عالی قرار دهد و آن‎گاه با چنین نگاهی دست به قلم ببرد.

بنابر توضیحات مذکور معیار گزینش مقالات و تشخیص سطح علمی آن عبارت از: میزان دقت در طرح مسأله و شرح آن، دقت در مصادیق آیات و روایات، دقت در ارائه ‎ی راهبردها و راه‎کارهای حل مسائل و ابهامات و نیازهای مربوط به طراحی نظام و برنامه ‎ریزی‎ها در عرصه مدیریت و تعلیم و تربیت جامعه اعم از مدرسه و دانشگاه می‎باشد.                   

موسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره(سلام الله علیها)

فرمت (چارچوب)مقاله

مؤسسه فرهنگي صابره سلام الله عليها جهت هماهنگي مقالات شما عزيزان، چارچوب عمومي مقاله‌نويسي را در اختيار شما قرار مي‌دهد. اميد است مقالات شما هم از نظر محتوا و هم از نظر رعايت چارچوب مقاله‌نويسي مورد پسند حضرت زهرا سلام الله عليها واقع گردد. چارچوب مقاله ـ مقدمه (شامل ادبيات موضوع و بيان مسأله) ـ روش مطالعه(كتابخانه‌اي، ميداني، تحليلي، توصيفي و..) ـ يافته‌ها ـ بحث و نتيجه‌گيري ـ منابع ـ جداول و نمودارها (هركدام در صفحه جداگانه) ضوابط شكلي مقاله ـ مقالات حداكثر از 20 تا 25 صفحه تايپ شده تجاوز نكند. ـ چكيده‌اي در حدود 200 تا 250 كلمه به زبان فارسي همراه مقاله باشد. خلاصه چكيده بايد در يك صفحه مجزا نوشته شود و حاوي بيان كلي مسأله پژوهشي، يافته‌هاي عمده و نتيجه‌گيري كلي مقاله باشد. چكيده شامل: هدف يا اهداف مطالعه يا مقاله، روش مطالعه، يافته‌ها و نتيجه‌گيري مي‌باشد. در انتهاي چكيده حدود 5 كلمه در مورد موضوع پژوهش، به عنوان واژگان كليدي آورده شود. استانداردهاي رفرنس‌دهي ـ در داخل مقاله، هنگامي‌كه متني به‌طور مستقيم و بدون دخل و تصرف از يك منبع نقل مي‌شود، از نظام «مؤلف، تاريخ، صفحه» استفاده مي‌شود. براي مثال: (احمدي،1378، ص14) و يا (p18..(Atkinson.1997 ـ در داخل متن مقاله، هنگامي‌كه متن با تلخيص آورده مي‌شود، تنها از نظام «مؤلف، تاريخ» استفاده شود. براي مثال (احمدي،1378) و يا (Atkinson.1997). ـ در صورت استفاده مكرر از يك منبع از «همان»، «همان منبع» و يا «پيشين» و ذكر صفحه استفاده شود. ـ در صورتي كه در داخل متن از يك مؤلف، دو يا چند اثر رفرنس مي‌شود كه در يك سال همانند منتشر شده است، با حروف لاتين از يكديگر متمايز و در كتاب‌شناسي پاياني اين تمايز به‌طور كامل با بيان مشخصات آثار روشن گردد. به‌طور مثال اگر از( احمدي،1378) دو اثر متفاوت در يك سال چاپ شده باشد، مي‌توان آن‌ها را به شكل زير از يكديگر متمايز نمود: (احمدي،1378الف) ، (احمدي،1378ب) استانداردهاي كتاب‌شناسي در انتهاي مقاله ضروري است تا منابعي كه به‌طور مستقيم يا غير مستقيم در پژوهش به آن‌ها مراجعه شده است به طور كامل ارائه گردد. در اين زمينه بهتر است ابتدا منابع فارسي و سپس منابع خارجي آورده شود. نمونه فارسي: ـ آدامز، ريموند،1373، برنامه‌ريزي استراتژيك، ترجمه سعيد بهشتي، چاپ اول، تهران، انتشارات اطلاعات. نمونه لاتين: Atkinson.G.1997T. Social class and school knowledge.14 ed.Chicago: Univ. of Chicago Press تذكر: در مورد ساير موارد نظير استخراج از مقالات مجلات و منابع اينترنتي مطابق رويه معمول عمل گردد. ويرايش ادبي و نگارش مقاله در زمينه وضعيت نگارشي، املايي و تايپي متن مقالات نيز لازم است ويرايش‌هاي لازم صورت پذيرد. (اصلاح غلط‌هاي تايپي و املايي، جمله‌بندي، رعايت علائم نگارشي نظير: «نقطه»، «ويرگول»، «نقطه ويرگول»، «گيومه» و...)

0 نظر