گزارش کلاس ها و برنامه ها
گزارش جلسه 202 دوره آموزشی نظام شناسی

مقام حضرت فاطمه(س) بقدری بالاست که رضایت او معادل شده با رضایت خدا!/ اولین چیزی که در انسان متجلی می‌شود، غریزه است که مرحله به مرحله رشد انسان را از نوزادی تا پیری بر عهده دارد و امور زیستی ما را مدیریت می‌کند/ به اصلاح روانشناسی تمام فعالیت‌های حسی و حرکتی متعلق به غریزه است/ حضرت امیر المومنین علیه‌السلام فرموده‌اند: نزدیک‌ترین عضو به قلب دست است. یعنی با دست زودتر از همه یاد می‌گیرد اما در مدارس آزمایشگاه درست می‌کنند، ولی به بچه می‌گویند: دست نزنید!/ اگر انسان به هر چیزی دست بزند بهتر یاد می‌گیرد. با تعریف کردن و توضیح دادن کمتر یاد می‌گیرد نسبت به لمس کردن/ در تاسیس مدرسه باید ببینید چقدر تجربیات حسی بچه را تقویت می‌کنید؟ چقدر اجازه می‌دهیم بچه‌ها دست بزنند؟/ اگر مدیر مدرسه به تعلیم و تربیت قرآنی آگاه باشد، نباید هیچ کتابی به بچه تا چهارم یا پنجم دبستان تحمیل شود! البته برای مطالعه اختیاری دور و برش کتاب باشد، ولی نباید جلویش کتاب گذاشت/ کسانی که می‌خواهند مدرسه دایر کنند، اول باید غریزه شناس باشند / در تعلیم و تربیت دو مقوله داریم؛ یکی پرورش دادن و زیاد کردن، یکی هم هدایت کردن/ در مدرسه باید غرائز را هدایت کرد/ آنجایی که غریزه از مرز بگذرد، "نیاز" نیست، بلکه هواهای نفسانی است/ هواهای نفسانی ریشه‌اش در غریزه است. غریزه بد نیست، از ودایع الهی است، باید کاری بکنیم تا بچه بتواند با هوای نفسانی جنگ کند، البته توسّل و توجه و معرفت و اراده و تمرین لازم است تا بتواند جلوی هواهای نفسانی را بگیرد/ همه جای زندگی نیاز به کنترل دارد تا غریزه، تخریب به بار نیاورد

گزارش جلسه 201 دوره آموزشی نظام شناسی

از انسان‌شناسی و روانشناسی غرب، امور ملکوتی بیرون نمی‌آید/خلیفه‌ی خدا شدن یعنی "جانشین خدا" در جایگاه علم و جمال و جلال و معارف و فلسفه و احکام و مدیریتِ خدا، یعنی اداره امور هستی به دست او بیفتد/حقیقتِ حضرت آدم، حضرت محمد ابن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) است، که در این وجود شریف منجلی می‌شود/آخرتِ این دنیا به معنی عالم پس از مرگ نیست، بلکه منظور، پسِ پرده این دنیاست/ودایع دنیایی(برای مدیریت امور زیستی و زندگی مادی): جسم و روح، حواس پنجگانه، اعصاب، مغز، ماهیچه‌های بدن، حافظه، خیال و.../ودایع آخرتی(برای مدیریت امور ملکوتی و آخرتی): غریزه، عقل ملکوتی، قلب، وجدان، عاطفه، چشم قلب، گوش قلب، فهم قلب، اراده و.../اگر تشخیص حق و باطل را نمی‌دهی به جهت این است که فرقان نداری، و آن هم به جهت این است که تقوا نداری، اگر تقوا نداری به جهت این است که صداقت نداری! نشانه صداقت هم تشخیص حق و باطل است/نتیجه چشم قلب، بصیرت است. چشم بصیرت حرفهای پنهان مسئولان را می‌فهمد، اما کسی که چشم بصیرت ندارد، هنوز هم نمی‌فهمد که حق با کیست/سردار بزرگوارمان، جناب سلیمانی چرا اینطور به او تبریک گفتی؟! او با همین حرفها کارش را پیش برده! سردار بزرگوار! تو نور چشم و عصاره این ملت هستی، چرا خودت را برای او خرج می‌کنی؟! او با این کلیدش خیلی ضربه‌ها زده است! باید مواظب بود و با یک جمله فریب نخورد. این رفتارها نباید دیگر تکرار شود. این راه قرآن نیست/حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند: نماز اول وقت مثل لیمو شیرین است، اگر همان موقع خوردی شیرین است، اگر بگذارید برای بعد آهسته آهسته مزه‌اش عوض می‌شود تا به جایی که تلخ تلخ می‌شود/اگر با حضور قلب کارهایت را بکنی دیگر گناه نمی‌کنی و همیشه ثواب جمع می‌کنی/مدیریت این امور ملکوتی توسط قلب است و این اندام با چهار غذا خیلی رشد می‌کند: یقینیات، زیبایی‌ها، ارزشها، حقایق

گزارش جلسه 200 دوره آموزشی نظام شناسی

فیوضات و ودایعی که خداوند به امانت در اختیار ما قرار داده: یک دسته برای مدیریت و اداره امور زیستی که توسط غریزه انجام می‌شود، دسته دوم برای مدیریت زندگی اصلی و آخرتی که توسط قلب و عقل ملکوتی اداره می‌شود/ طبق فرمایش قرآن، زندگی دنیا اسباب بازی است/ حقیقتِ هر شیئی ما را به آخرت و همان زندگی اصلی رهنمون می‌کند. آخرت، در همین دنیاست، پنهان نیست، بعد از مرگ هم نیست/ مقدمات علم حقیقی، نورانیت و بصیرت و اهداف انسانی و کشف افق‌های آگاهی است/ کسب مهارتهای زندگی آخرتی: اگر با حقایق در ارتباط باشیم، این حقایق از جنس ملکوت هستند و در اصل، ما با ملکوت ارتباط پیدا می‌کنیم/ حیات ملکوتی فقط در آن دنیا نیست، در همین دنیا هم هست/ هر کاری که انجام می‌دهیم مثل مسافرت، ازدواج، تجارت، صنعت، سیاست و مدیریت و... با حضور قلب یعنی با توجه به حقیقت آن باید باشد/ یک روانشناس در دنیا نیست که در کتابش نوشته باشد حق چیست؟ یقین چیست؟ روانشناسان در مورد ارزشها هم چیزی ندارند، همه چیز را نسبی می‌بینند و نظر هرکس را برای خودش معتبر می‌دانند/ مغز، ارزشها و خوبی‌ها و بدی‌ها، حق و باطل و یقینیات را نمی‌فهمد. زیبایی‌ها را هم نمی‌فهمد، از زیبایی تنها خوشگلی می‌فهمد. خوشگلی برای آدمها نسبی است، اگر اسم زیبایی را خوشگلی بگذاریم کار خراب می‌شود/ باید بدانیم تمام فرهنگ اهل بیت، حرم آنهاست. هر کجا از اسلام دفاع کنیم همانجا حرم است.

گزارش جلسه 199 دوره آموزشی نظام شناسی

پیشینه انسان، بسیار معتبر و نورانی و عالمانه است و به دلیل همان پیشینه، خداوند ودایعی را در وجود انسان قرار داده تا بوسیله آن، انسان بتواند زندگی دنیا و آخرت خود را خوب رقم بزند/ از وجود دستگاه‌های درونی مثل ذهن، قلب، عقل ملکوتی، غریزه، اراده، و بیرونی مثل فرستادگان و راهنمایان، می‌فهمیم که عالمی که باید با آن ارتباط بگیریم، چقدر عظیم و لایتناهی است!/ غربی‌ها نه برای خودشان ارزشی قائل هستند و نه برای سایر انسانها، چون اصالت و ریشه انسان را میمون می‌دانند!/ یک نفر در روانشناسی نداریم که بگوید یقین چیست و جایگاه آن کجاست و چطور تولید می‌شود و کاربرد آن چیست!/ قرآن می‌فرماید که اگر چهار شاخص "یقینیات، زیبایی‌ها، حقایق و ارزش‌ها" از زندگی هرکس حذف شد، حیوانی است که صورت انسان دارد! حتی از حیوانات هم بدتر هستند/ به یکی ریاست جمهوری بدهید می‌شود شهید رجایی، به یکی هم ریاست جمهوی بدهید، مردم را نادان حساب می‌کند و می‌رود با آمریکایی که برای مقابله با او خیلی‌ها جان و جوان دادند، مذاکره می‌کند و تعهد می‌دهد! که دیگر خودش هم نمی‌تواند از آن خارج شود!/ رمز پیروزی در این جنگ فرهنگی، اول آگاهی و معرفت است، دوم  اتحاد و همت/ در مجلس، هر چیزی را می‌خواهید تصویب یا اجرا کنید ببینید به سمت حق است یا به سمت باطل/ چیزی که تمامش باطل است(برجام و FATF)، چطور در مورد آن شک و تردید دارید؟! /شناخت و علاقه و توجه تام و تمام به یقینیات، ارزشها، حقایق، زیبایی‌ها، ملاک انسانیت است/ ذهن یقینیات نمی‌فهمد و حق و باطل نمی‌شناسد، زیرا ابزار ذهن حواس پنجگانه است/ هوش چیزی نیست جز برجستگی‌ها و رشد مافوق معمول در یک یا چند استعداد انسان/ اسم اعمال باطنی ما را گذاشته‌اند حضور قلب/ تفاوت قوه خیال با قوه وهم: هر نوع علاقه یا ترس یا تنفر برای چیزی که اصلا موجودیتش قابل اثبات نیست و هیچ مرز و حدودی ندارد؛ اسمش توهم است. ولی تخیل اینطور نیست، محدوده و ملاک دارد وامکان به اثبات رسیدن هم دارد

گزارش جلسه 198 دوره آموزشی نظام شناسی

چهارده صلواتی که در آغاز جلسات می‌فرستیم برای این است که درهای آسمان را بر قلب‌های ما باز کنند و قفل‌های قلب ما برداشته شود/ خشمگین‌ترین حالات شیطان به خاطر تشکیل مجالس منصوب به حضرت فاطمه سلام الله علیها است/ برای رسیدن به مقام خشیت باید از نماز و روزه کمک گرفت/ اعمال صالحه موجب می‌شود که وُدّ و وَداد در قلب و روح ما جای بگیرد/ طبق نصوص روشنی که داریم ایشان(مقام معظم رهبری) ولیّ امام زمان(عج) هستند و قلب من باید نسبت به محبت این ولیِّ موج بزند/ نتیجه نماز و روزه این است که اول معرفت به اولیاء خدا پیدا کنم، و بعد اظهار محبت، قلبم را محبت آنها پر می‌کند

گزارش جلسه 197 دوره آموزشی نظام شناسی

روزه ابزارکار و مرکب پرواز ملکوتی است/ روزه قلب را از حسادتها و کینه‌ها و شهوت‌ها و آرزوهای دنیایی و هواهای نفسانی پاک می‌کند/ کسی که از سر صدق روزه بگیرد، قلبش نورانی می‌شود/ ولی فقیه ما، نمونه و اسوه هستند که خداوند به خاطر ایثار شهداء نصیبمان کردند/ دستاورد روزه، حقیقت‌شناس شدن است/ حقیقت‌شناسی، حقیقت شنوی، حقیقت‌بینی و حقیقت‌فهمی کار روزه دار است/ روزه برای ما طریقیت دارد که اگر ما را به مقصدمان رساند، این روزه قبول است/ اگر قدر ولی‌فقیه را ندانیم و به دنبال کسانی دیگر برویم، خداوند ما را نمی‌بخشد

گزارش جلسه 196 دوره آموزشی نظام شناسی

مراحل تاسیس مدرسه قرآنی/ قرآن کف شروع تعلیم و تربیت اسلامی است/  راهکار یعنی مسیر انجام دادن کار را پیدا کنیم، ولی راهبرد یعنی راههای نجات و نقشه جامع و برنامه‌های اصلی/شاخص کفر و ایمان، ولایت است/ولایت خدا باید در مدرسه، خانواده، کاسبی، نظام بانکی، نظام مدیریتی، نظام امورخارجه و... متجلی باشد/دیانت آنجایی است که مبانی از قرآن گرفته شده و تمام تلاش این باشد که آن مبانی در زندگی متجلی شود/ در قراردادهای سیاسی و اجتماعی و بین‌المللی باید کارت سوره کافرون و آیت‌الکرسی را روی میز بگذارید، اینها چراغ قرمزهای اسلام است/مهارت افزایی در کلاس، به وسیله تلاشهای خود متربی است/جزئی‌ترین و کلی‌ترین نکات تربیتی و کلاس‌داری در قرآن هست/ آیات قرآن، مبانی هستند که اگر درست فهمیدید و درست بکار گرفتید، به راهبردها (برنامه های اصلی) می‌رسید/از ابتدای تاسیس مدرسه، قرآن برنامه دارد تا کوچکترین نکات و مطالب/زنگ تفریح مدارس باید به منزله کرسی آزاد‌اندیشی باشد/ارتباط حوزه و دانشگاه، ارتباط دو نرم‌افزار است نه ارتباط دو ساختمان!/مدارس اسلامی خیال کرده‌اند تنها با کارهای سخت افزاری می‌توانند مدرسه را اسلامی کنند/اگر کسی بخواهد مدرسه تاسیس کند، باید مبانی قرآنی را درست کشف کند، و از داخل آن راهبردها و نقشه‌های اصلی راه را استخراج کند و از آن نقشه‌های اصلی و راهبردها، روشهای تدریس، اهداف رفتاری و برنامه‌های اجرایی را استخراج کند

گزارش جلسه 195 دوره آموزشی نظام شناسی

پیشینه انسان در تعلیم و تربیت غرب میمون است اما آیات قرآن پیشینه انسان را در ملکوت و بعد از آن خلیفه الله و... می‌داند/ پیشینه انسان حقیقتی دارد که در عرش است/ نماز چیزی است که ما را از هر فسادی دور می‌کند، ما را به عالم عشق و محبت می‌برد/ ماه مبارک رمضان کارت دعوت برای ورود به نشئه عالم ذر، یعنی همان عالمی که قبلاََ خدا نشان داد، می‌باشد/ روزه‌ای که زبان و قلب چشم و گوش و حسادت و تکبر آدم را مهار نکند، اصلاََ روزه نیست، فقط گرسنگی است/ علی علیه‌السلام ذکر الله است، اگر ما در این ماه مبارک عاشق امام علی شدیم، از شدت عشق شب‌های احیاء خوابمان نمی‌برد و با عشق حضرت علی سر می‌کنیم/ "انا مدینه العلم و علی بابها" یعنی باب و راهِ تمام معرفت و نور و تمام عظمت و تمام زیبایی‌ها و تمام آیات جمال و جلال، امام علی علیه‌السلام است/ یکی از سوالاتی که در قیامت می‌شود این است که با این نعمت قلب و نعمت ماه مبارک و میهمانی خدا و نعمت ولایت چه کرده‌ایم؟

گزارش جلسه 194 دوره آموزشی نظام شناسی

استاد زاهدی: تمام مربیان از پدر و مادر و معلم و... باید نقشه جامعی داشته باشند، تا از روی آن انسان را تربیت کنند/هر مربی از ابتدای خلقت انسان تا هدف و نهایت خلقت انسان را به عنوان راه و برنامه باید بداند/ همگی باید خودمان را در ادبستان تعلیم و تربیت اسلامی حاضر و ناظر ببینیم و برنامه‌های خودمان را به عنوان مربی از قرآن بگیریم/ رهبر کفر و فرعون زمان در حال نعره کشیدن است: من ایران را نابود می‌کنم، ایران را از بین می‌برم، ولی فقیه فریاد می‌زند: غلط می‌کنی!/ این کلمه مانند لعنت است. لعنت از اذکار ماثوره است، در قرآن و روایات و زیارت عاشورا لعنت جزء اذکار مقبوله است/ لعنت اعلان جنگ و اظهار تنفر از دشمنان قرآن و اسلام است/ "تو غلط می کنی" یک متن قرآنی و اسلامی است/ این جمله در هر زبانی من جمله زبان هنر یا زبان سیاست یا زبان اقتصاد یا زبان صنعت یا زبان تجارت یا زبان بانکداری ترجمه متفاوتی دارد/ هر یک از این موسسات و وزارتخانه‌ها باید این جمله‌ی "ترامپ تو غلط می‌کنی" را ترجمه کارشناسی کنند

گزارش جلسه 193 دوره آموزشی نظام شناسی

استاد زاهدی: از دست و زبان یک شیعه، معرفت و هدایت باید صادر شود/ نیمه شعبان روز انقلاب مهدی (عج) و تجلی دوباره اسلام است/از بزرگترین اعمال عبادی بیدار کردن مردم است/ ادامه مبحث خلقت حضرت آدم و مراحلی که در مسیر خلقت طی کرده‌اند از نگاه نظام تربیتی اسلام/ نزدیک شدن به شجره عصیان موجب شد که نیازهای زیستی و طبیعی انسان، تبدیل به صفات سرکش و عصیانگر شوند/ هبوط یعنی تبدیل نیازهای طبیعی و غریزی و زیستی به صفات سرکش/ کلمات خدا یعنی وجود مقدس اهل بیت (علیهم الصلاه و السلام) و القاء آن کلمات یعنی هدایت شدن از درون و بیرون بوسیله اهل بیت (علیهم السلام)/ هدایت درون یعنی حق تعالی فطرت انسان را برای کمک انسان به سوی هدایت مامور می‌کند/ آنچه که در بیرون است، وحی و نبوت و امامت است، و آنچه که در درون است، اسمش فطرت است/ خلقت انسان از عالم بسیار دوری شروع شده، عالم مشیت، عالم اسماء، عالم ذر، بعد از آن بهشت قرب، بعد فطرت /خلقت انسان با حیوانات متفاوت است، ریشه و اصل ما از حیوانات نیست/ انسان با خودش معارف عظیمی را حمل می‌کند و پیش‌نیازهای عظیمی را دیده تا رشد کند. تا انسان این پیش‌نیازها را نداند و نبیند، تربیت برای او بی تاثیر است...