نوشتار
متن كامل مقالات ارائه شده در سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، چگونگی تبدیل علم حصولی به حضوری در  تعليم و تربیت

چگونگی تبدیل علم حصولی به حضوری در  تعليم و تربیت

زهرا بیگدلی

 چکيده

علم حضوري شاهکار فلسفه اسلامي و مبناي بسياري از مباحث معرفت شناختي  است. فلاسفة اسلام، علم را به حصولي و حضوري تقسيم کرده اند. اين تقسيم ثمره نگاهي هستي شناختي به پديدة علم است. به تعبير اين فلاسفه، علم حضور است، حضور معلوم نزد عالم. از آنجا که در علم حصولي شک و ترديد و نقص راه مي يابد، بايد چاره­ اي انديشيد و علم حصولي را به علم حضوري که درآن خطا و نقصي راه ندارد تبديل کرد. علمي که جزیی از وجود فرد شود و شخصيت او را شکل دهد. اين تغيير به وسيله مدیریت قلب، با اصلاح، تجزیه و تحلیل و تبدیل علم حصولی به یقینیات صورت می گیرد. در اين راستا، ایجاد انگیزه و رغبت در متربی و همین­طور سعي خود متربي نقش مهمي دارد. تا علم براي او دروني گردد و پس از عمل به آن به نور و بصیرت تبدیل شود.

متن كامل مقالات ارائه شده در سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، شناخت زن از ديدگاه اسلام و تقابل آن با مكاتب غربي

شناخت زن از ديدگاه اسلام و تقابل آن با مكاتب غربي

فهيمه  شيرخاني

چكيده

در عصر حاضر كه با عنوان عصر ارتباطات از آن ياد مي شود، مفهوم مرزهاي ملي و فرهنگي از بين رفته است در اين ميان جهان كفر و سكولار با حاكميت انديشه پليد صهيونيسم، با سلطه رسانه اي و تبليغاتي در تلاش است تا با تبليغات گسترده، خود را مدافع حقوق بشر و حقوق زنان معرفي نمايد. در چنين شرايطي ضرورت توجه به انديشه اسلام در مورد زن و تعريف كرامت و انسانيت او در قرآن و روايات بيش از پيش روشن مي‌گردد.

متن كامل مقالات ارائه شده درسومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، بررسی مفهوم عقل از دیدگاه اسلام و پرورش آن

بررسی مفهوم عقل از دیدگاه اسلام و پرورش آن

نفیسه تنها

مقدمه

انسان‎ها معمولا کمال و پیشرفت خود را مرهون عقل خود می‎دانند. عقل مایه تمایز انسان از سایر موجودات به‌شمار می‌رود. هرگونه سخن، اعتقاد یا رفتاری که برخلاف عقل باشد، نکوهیده می‌شود و از رفتار و گفتار عقلانی غالبا ستایش می‌شود. بی‌شک تعامل عقول بشری در طول تاریخ پی‌آمدهای بزرگی به دنبال داشته است. میراث عظیم علمی و فرهنگی بشر حاصل این نعمت خدادادی است. اما چه عقلی؟ معنا و مفهوم عقل در نزد متون اسلامی چیست؟ دینی که بیش از هر دین دیگری به ستایش عقل و ترغیب و تحریک به تعقل پرداخته است.

متن كامل مقالات برگزيده سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، قلب روحانی و تحول روش های تدریس در تعلیم و تربیت اسلامی

قلب روحانی و تحول روش های تدریس در تعلیم و تربیت اسلامی

صبورا امین فر

چکیده

برای هر گونه بحث پیرامون روش های تدریس باید به ویژگی ها و خصوصیات یادگیرنده و یاد دهنده توجه شود. انسان شناسی مکتب اسلام، علاوه بر بُعد جسمانی و شناختی(ذهن)، برای انسان بُعد دیگری نیز قائل است که در ادبیات متداول اسلامی از آن تعبیر به قلب روحانی شده است. در اینجا سعی بر آن است که ابتدا با بیان توضیح مختصری، پیرامون قلب روحانی و ویژگی های آن به عنوان محل شکل گیری احساسات و عواطف، به بیان تفاوت میان عاطفه و احساس در انسان شناسی اسلامی و رابطه علم حضوری با قلب روحانی بپردازیم.

متن كامل مقالات برگزيده سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، بررسي نقش "عاطفه" در تعليم و تربيت قرآني

بررسي نقش "عاطفه" در تعليم و تربيت قرآني

 صادق صنوبري

چكيده

براساس‌ مباني‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامي‌، عاطفه‌ غير از احساس‌ است‌. احساس‌ همان‌ چيزي‌است‌ كه‌ در روانشناسي‌هاي‌ غربي‌ مطرح‌ شده‌ و ريشه‌‌ فيزيولوژيكي‌ و بيولوژيكي‌ دارد. مثل ‌احساس‌ سردي‌ و گرمي‌ و تشنگي‌ و احساس‌ خشم‌ و ترس‌، افسردگي‌ و نشاط‌. كه‌ اولاً حيوانات‌ در داشتن‌ آن‌ با انسان‌ تا اندازه‌اي‌ مشترك‌ اند. و ثانياً با ترشحات‌ غدد درون‌ ريز و يا تزريق‌ موادي‌ خاص‌ يا تحريكات‌ عصبي‌ و برخورد يا دريافت‌ صحنه‌ هايي‌ خاص‌ و ادراكات‌ حسي‌ خاصي‌ به وجود مي‌آيد. ثالثاً بروز احساسات‌، غيرارادي‌ و يا نيمه‌ ارادي‌ است‌. مثل‌ احساس‌ شهوت‌ يا احساس‌خشم‌ ناشي‌ از برخورد فيزيكي‌ يا درد و يا احساس‌ افسردگي‌ ناشي‌ از تغييرات‌ بيولوژيكي‌ انسان‌ وحيوان‌.

متن كامل مقالات ارائه شده در سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، جايگاه حب در تعليم و تربيت قرآني

جايگاه حب در تعليم و تربيت قرآني

نرگس جدا، حسنيه فولادي، فائزه بنائي

 چكيده:

در طوفان امواج بلاخيز درياي حوادث که از هر سو بر سر بشريت فرود مي آيد و او را به کام گرداب هاي مخوف تباهي و بي هويتي سوق مي دهد، تنها کساني جان سالم به در مي برند که خداي مقلّب القلوب، قلب‌هايشان را در دين خود ثابت نگه دارد و آنان کساني هستند که قلب خويش را با عاطفه حبّ و بغض ها  زير سايه ولايت الهي و در قلمرو معرفت و شناخت پرورش مي دهند. اهل ايمان در بازار تجارت قلب خود را جز با خدا به معامله نمي گذارند،  حتي در تملّک خويشتن محبوس نمي کنند بلکه آن را به خداي عزيز مي‌سپارند تا آن چه محبوب اوست  در آن جاي دهند و آن چه مبغوض است، از آن بيرون کنند، آنگاه مي‌نگرند که محبوب يعني خدا چه مي خواهد و در اين هنگام خود را  نمي بينند، آنچه خود مي خواهد نمي‌خواهد، محبوب را هم نمي خواهد بلکه طلب مي کند آنچه محبوب مي خواهد و در اين راه آنچنان ارتباط برقرار کرده که با محبوب انس مي گيرد و آنگاه محبوب او را براي قرب و محبتش، لقاء و رضايتش انتخابش مي نمايد.

متن كامل مقالات ارائه شده در سومين همايش بسوي راهبردهاي قرآني در تربيت انسان ، مقايسه‌  معرفه النفس با روان ‌شناسی‌ های جهان سكولار

مقايسه‌  معرفه النفس با روان ‌شناسی‌ های جهان سكولار

سعیده کرم بیگی

چکیده:

این مقاله با عنوان مقايسه‌ ی معرفه النفس با روان‌شناسيهای جهان سكولار اَماده گردیده است و در ابتدا روانشناسی و مشاوره حال حاضر و مبناهای اَن به نقد گذاشته می شود و سپس با استفاده از تجربیات مولف، قوانینی از قراَن کریم و روایات اسلامی، برای استفاده در حوزه مشاوره بومی استخراج و بر مبنای اصول قرآنی، نحوه دستیابی به تکنیک های بومی نیز تبیین شده است.

متن کامل اسرار نهفته در كلمه مقدسه اباعبدالله و ابن رسول الله

شرح زيارت عاشورا، كتاب چهارم

اسرار نهفته در كلمه مقدسه"ابا عبدالله" و "ابن رسول الله"

نويسنده: مرتضي زاهدي ناشر: موسسه فرهنگي صابره(س)

متن کتاب  تفسير سلام

شرح زيارت عاشورا، كتاب سوم

تفسير سلام

نويسنده: مرتضي زاهدي ناشر: موسسه فرهنگي صابره(س)

متن کامل کتاب نظريه تربيتي اسلام

نظريه تربيتي اسلام

جلد اول

نويسنده: مرتضي زاهدي

ناشر: انتشارات موسسه فرهنگي صابره